در حال بارگزاری ...

غذاهای محلی مطبخ

بنیاد سپهر در پروژه مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی از تعدادی صاحبان کسب و کارهای خرد و مشاغل خانگی که استعداد و ظرفیت راه اندازی یا توسعه کسب و کار را دارند حمایت می کند.

بنیاد سپهر به دنبال اهداف خود در زمینه توان افزایی صاحبان کسب و کارهای خرد و مشاغل خانگی برای اولین بار جشنواره غذاهای محلی را برگزارکرده است.

هدف بنیاد از برگزاری این جشنواره معرفی کسب و کارهایی است که در خانه غذاهای محلی تولید می کنند و کسی آنها را نمی شناسد.

محصولات این کسب و کار ها از قبیل کشک و بادمجون، آش جوشوره، غلور، غلور پلو، انواع شیرینی محلی و …. است.

همچنین علاوه بر بازاریابی محصولات خدمات دیگری از قبیل برگزاری کارگاه آموزشی، مشاوره پیج اینستاگرام، نامگذاری کسب و کار، بسته بندی محصولات، کارت ویزیت و … به صاحبان کسب و کار ارائه خواهد شد.

درباره قروت

«قروت» غذای محلی مردم خراسان جنوبی است که از فراورده های دامی گوسفندی به دست می آید. در بهار، شیر گوسفند را به ماست تبدیل می کنند و ماست چکیده را در یک «دیگ چدنی» می‌جوشاندند تا سفت شود این فراورده را زنان روستایی با دست قالب می زدند و بعد روی سبدی چوبی به نام «سفتقوت» در فضای باز می‌گذاشتند تا خشک شده و به کشک های تازه و خوشمزه تبدیل شود. این نوع کشک سفت و تیره رنگ می شود و تنها روش مصرف آن سابیدن در ظرفی سفالی به نام «تغارچه» است. کشک خشک شده به عنوان یک محصول لبنی در بازار به نام قروت به فروش می رسد. این مرحله از تولید کشک توسط دامداران و زنان روستایی انجام می شود.

و اما زنانی که درست کردن قروت را آموخته باشند، که متاسفانه تعدادشان کمتر می شود! این کشک خشک شده را از بازار می خرند و برای درست کردن قروت دقایقی آن را خیس می کنند و بعد  در «تغارچه» به همراه آب و گردو می‌سابانند و آب غلیظ کشک را در قابلمه می ریزند و با روغن گوسفندی، سیر، و نعناع اندکی گرم می کنند. این مایع اکنون برای مصرف آماده است و مشابه آبگوشت روی نان خشک ریخته شده و خورده می شود.

در کنار قروت، خوراکی های دیگری پخته می شود از جمله بادمجان و گوجه ای که با سیر  و روغن و رب پخته شده است یا خوراک «خرفه»، «سیب زمینی» اما اصلی ترین غذای همراه قروت، خوراک بادمجان است.

کشک خراسان جنوبی به کشک بنفش معروف است که دلیل آن همان جوشاندن شیر و ماست در ظروف چدنی است.

 

قروت

درباره غذای محلی مطبخ

خانم فاطمه یعقوبی متولد سال 1342 و اهل قاین هست و 4 فرزند دارد. فاطمه خانم علاقه زیادی به شیرینی پزی و آشپزی داشته و دست‌پختش توی فامیل و آشنایان زبان‌زد شده است.

خانم یعقوبی بازنشسته آموزش و پرورش هست­و سال­ها در مقطع ابتدایی تدریس داشته است. خودش می گوید: «بعد از بازنشستگی نمی توانستم بیکار در خانه بمانم و ابتدا با پختن شیرینی های محلی کارم را در منزل شروع کردم.»

خانم یعقوبی هفت سال است که در زمینه پخت شیرینی و غذاهای محلی قاین کار می کند و دو سال هم در موسسه سبزینه، سفارشات شیرینی و مربا را انجام داده است.

فاطمه خانم مدتی آشپزی را کنار گذاشته بود اما با شرکت در «جشنواره­ی غذاهای محلی بنیاد سپهر» دوباره انگیزه پیدا کرد تاکارش را شروع کند و غذاهای خوشمزه ای مثل کشک بادمجان، غلور و آش را بپزد.

برای شروع کار، بچه های فاطمه خانم کانال تلگرامی برایش راه انداختند و الان هم صفحه ای در اینستاگرام دارند.

بیشتر مشتری های فاطمه خانم، اهل قاین نیستند و این غذا و شیرینی ها برای آنها جذابیت دارد، البته که اقوام و همسایه ها هم سفارش می دهند، چون همیشه برای تهیه غذا و شیرینی از مواد خوب و تازه استفاده می‌کنند.

 

مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!